ANNABEL MARTÍN

Annabel Martín is an Associate Professor in the Departments of Spanish and Portuguese and in the Programs of Comparative Literature and Women’s Gender, and Sexualities Studies at Dartmouth College (USA).  She is also the founding director of the Gender Research Institute at Dartmouth (GRID).  She has published extensively on nationalism, gender, historical memory, and terrorist violence and reconciliation in the Basque context, together with many publications on film, gender and tourism in 1960s desarrollista Spain, and on the importance of the humanities and gender studies in the curriculum.  Martín is the author of La gramática de la felicidad: Relecturas franquistas y posmodernas del melodrama (2005), co-editor of Tras las huellas del terrorismo en Euskadi: Justicia restaurativa, convivencia y reconciliación (2019), and is preparing a manuscript on the role of the arts and culture in processes of reconciliation and the deepening of democracy in Euskadi. She is a member of several international research groups, including CITUR (Cine y Turismo), GECA (Género, Estética y Cultura Audiovisual) and CinemAGEnder.  Martín is an advisory board member of the EU Horizon 2020 project “GEARING Roles” on gender equality, an advisory board member of Feminism(s), and in 2019 holds the Bernardo Atxaga Chair of Basque Studies at the CUNY Graduate Center (USA) (Instituto Etxepare-Gobierno Vasco).

BOOKS

MARTÍN, Annabel (2005): La gramática de la felicidad: Relecturas franquistas y posmodernas del melodrama, Madrid, Editorial Libertarias/Prodhufi.
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ARTICLES

MARTÍN, Annabel (2019): «El futuro de los muertos: la reconciliación en PostETA Euskadi», Hispanic Issues Online: Flesh, Rites, and Stone: Cultures of Death in Contemporary Spain (1959-2016), in press.

MARTÍN, Annabel (2017) (Ed. Invitada): «Introducción», HumanitiesGender in Times of Crisis: A Multidisciplinary Conversation, edición on-line.
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MARTÍN, Annabel y AGUADO, Txetxu (2017): «Crisis, cambio y las humanidades: parámetros de discusión», Humanities, edición on-line.
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MARTÍN, Annabel y AGUADO, Txetxu (2017): «Searching for a Common Place: Thoughtson Crisis, Marginality, and Social Change»,Humanities, edición on-line.
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MARTÍN, Annabel y PANDO-CANTELLI, María Jesús (2014): «Gender(ed) Matters in Communication/Media Studies: Integrating Curricular Innovation and Social Change in the Spanish Model», Anàlisi: Quaderns de Comunicació I Cultura, nº 50, pp. 39-53.
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MARTÍN, Annabel (2014): «Gendered Logics of Violence: Skin and Cloth, Sutures and Memory.  Pedro Almodóvar’s The Skin I Live In (2011) », Miríada Hispánica, nº 8, pp. 109-133.

MARTÍN, Annabel y AGUADO, Txetxu (2012): «Reconciliation and its Discontents», Dissidences: Hispanic Journal of Theory and Criticism, nº 4-8, artículo 1.
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Martín, Annabel (2012): «And When Time Stood Still: Building a Road for Peace, Reconciliation, and Forgiveness in Euskadi (The End of ETA Armed Conflict),» Dissidences: Hispanic Journal of Theory and Criticism,  nº 4-8, artículo 16.
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MARTÍN, Annabel (2009): «Sentimiento y (sin)razón política: Reflexiones sobre el caso vasco», Revista Científica de Información y ComunicaciónEstudios Culturales Iberoamericanos: El Desierto y la Sed, nº I, pp. 383-405.
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MARTÍN, Annabel (2008): «El contorno político de las artes: Euskadi como ejemplo», Colorado Review of Hispanic Studies, nº 5, pp. 193-210.

MARTÍN, Annabel (2007): «May We Rest in Peace: Basque Funerals of Utopia (The Case of Julio Medem and Bernardo Atxaga) », Yearbook of Comparative and General Literature, nº 52, pp. 22-38.

MARTÍN, Annabel (2007): «¿Historia o memoria?: Debates falsos en la ciudad democrática», Quimera: Revista de Literatura, nº 279, pp. 31-34.

MARTÍN, Annbel (2007): «Basque Postnationalism, Identity Politics, and the Reconfiguration of Transgression in Arantxa Lazcano’s UrteIlunak (The Dark Years) », Bridging Continents: Cinematic and Literary Representations of Spanish and Latin American Themes, Chasqui: Revista de Literatura Latinoamericana, nº 2, pp. 95-108.

MARTÍN, Annabel (2003): «A Corpse in the Garden: Bilbao’s Postmodern Wrappings of High Culture Consumer Architecture» (Traducción de «Andamios para una nueva ciudad»), Arizona Journal of Hispanic Cultural Studies, nº 7, pp. 213-230.
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MARTÍN, Annabel (2001): «En honor a la lágrima: un mapa simbólico-teórico en torno al melodrama y los estudios culturales», Romance Language Annual, nº 12:1, pp. 332-339.

MARTÍN, Annabel (2000): «You Who Will Never Be Mine: Internal Exile, Civil Identity, and Ethical Epistemologies in Pilar Miró’s El pájaro de la felicidad», Revista Hispánica Moderna, nº 53, pp. 511-529.

MARTÍN, Annabel (2000): «Modulations of the Basque Voice: An Interview with Bernardo Atxaga», Journal of Spanish Cultural Studies, nº 1-2, pp.193-204.

MARTÍN, Annabel (2000): «Narrative and the Politics of Identity», Selecta, nº 13, pp. 39-44.

MARTÍN, Annabel (2000): «The Hour of the Star: Poverty, Feminism, and Realist Narrative», Selecta, nº 12, pp. 37-40.

MARTÍN, Annabel (1998): «Mujer vehículo y subjetividad femenina romántica en Tres Amores de Gertrudis Gómez de Avellaneda», Journal of Hispanic Research, nº 4, pp. 91-101.

MARTÍN, Annabel (1996): «¡Bienvenido, Míster Marshall!: La identidad nacional como artificio», Cincinnati Romance Review, nº 15, pp. 73-80.

BOOK CHAPTERS

MARTÍN, Annabel (2019): «Circles of Love and Fire: Cinematic Queering of the Basque Bio-Political (ETA-Terrorist) Subject», en FLYNN, Michael y SALEK, Fabiola (Eds.): Screening Terror, Nueva York, Columbia UP. In press.

MARTÍN, Annabel (2018): «»Otras miradas». Prologo», en GONZÁLEZ DEL POZO, Jorge (Ed.): Mujer y cine en España: Industria, Igualdad y Representación, Madrid, Wisteria, pp. 9-14.

MARTÍN, Annabel (2018): «La gramática de la duda: Opacidad y transparencia terrorista en El hombre solo, de Bernardo Atxaga», en GONZÁLEZ-ALLENDE, Iker y ASCUNCE ARRIETA, José Ángel (Eds.): El mundo está en todas partes.  La creación literaria de Bernardo Atxaga, Barcelona, Editorial Anthropos, pp. 109-126.

MARTÍN, Annabel (2017): «The Desarrollismo Years: The Failures of Sexualized Nation hood in 1960’s Spain», en FOUZ-HERNÁNDEZ, Santiago (Ed.): Spanish Erotic Cinema, Edinburgh, Edinburgh UP, pp. 53-73.

MARTÍN, Annabel (2017): «Rutas de ciudadanía: Testimoniar la violencia terrorista en femenino», en RODRÍGUEZ, Pilar (Ed.): Mujeres víctimas del dolor y la violencia terrorista, Madrid, Editorial Biblioteca Nueva, pp. 49-69.

MARTÍN, Annabel (2017): «Turismo ‘queer’?: La generación felpa o el cuerpo social del turismo», en Del REY-REGUILLO, Antonia (Ed.): Viajes de cine.  El relato del turismo en el cine hispánico, Valencia, Editorial Tirant lo Blanch Humanidades, pp. 109-134.

MARTÍN, Annabel (2016): «Binomios éticos-ciudadano: Identidad y violencia terrorista», en ÁLVAREZ MAURÍN, María José y LÓPEZ SANTOS, Miriam y SÁNCHEZ VILLADANGAS, Nuria (Eds.): El arte frente al terror: El terrorismo en la literatura y el cine.  Estudios para el recuerdo, León, Universidad de León Publicaciones, pp. 194-201.

MARTÍN, Annabel (2016): «Vunerability and the Literary Imagination in the Basque Context: Julia Otxoa, Bernardo Atxaga, and Luisa Etxenike», en DOMÍNGUEZ, César y ABUÍN, Anxo y SAPEGA, Ellen y ODARTEY-WELLINGTON, Dorothy (Eds.): A Comparative History of Literatures in the Iberia Peninsula (Vol 2), Amsterdam / Philadelphia, John Benjamins B.V / Association Internationale de Littérature Comparée, pp. 64-73.

MARTÍN, Annabel y AGUADO, Txetxu (2016): «Crisis, Change, and the Humanities», en RODRÍGUEZ, Pilar (Ed.): The Role of Humanities in Times of Crisis, Madrid, Dykinson Press, pp. 17-36.

MARTÍN, Annabel (2015): «Ética y ciudadanía: El «tú-yo» terrorista y su versión restaurativa», en RODRÍGUEZ, Pilar (Ed.): Imágenes de la memoria.  Víctimas del dolor y de la violencia terrorista, Madrid, Editorial Biblioteca Nueva, pp. 171-193.

MARTÍN, Annabel (2015): «El documental y la reconciliación social vasca: Entrevista con Eterio Ortega Santillana (Al final del túnel, 2011)», en RODRÍGUEZ, Pilar (Ed.): Imágenes de la memoria.  Víctimas del dolor y de la violencia terrorista, Madrid, Editorial Biblioteca Nueva, pp. 233-240.

MARTÍN, Annabel (2014): «Time, Scale, and Community in Post-Human Times: Contemporary Totems in Julio Medem and Agustín Ibarrola», en FERNÁNDEZ ULLOA, Teresa (Ed.): Changes, Conflicts, and Ideologies in Contemporary Hispanic Culture, Newcastle upon Tyne, Cambridge Scholars Publishing, pp. 122-146.

MARTÍN, Annabel (2013): «El viaje sin retorno: Turismo y disidencia identitaria en el cine de los 60», en Del REY-REGUILLO, Antonia (Ed.): Turistas de películas, Madrid, Editorial Biblioteca Nueva, pp. 65-90.

MARTÍN, Annabel (2013): «Rethinking Tears and Excess: Melodrama in Spanish Filmmaking», en   LABANYI, Jo y PAVLOVIC, Tatjana (Eds): Spanish Film Companion, London/New York, Blackwell, pp. 224-240.

MARTÍN, Annabel (2012): «El viaje al Hades: Una ida y vuelta a las ruinas de la violencia (el caso de Euskadi)», en RODRÍGUEZ, Pilar (Ed.):Exilio y cine, Bilbao, Deusto University Press, pp.59-72.

MARTÍN, Annabel (2011): «La palabra remendada: Literatura y futuro en Euskadi (Bernardo Atxaga y Julia Otxoa)», en DORCA, Antonio y ÁLVAREZ, Palmar (Eds.): Contornos de la narrativa española actual (2000-2009): un diálogo entre creadores y críticos, Madrid, Editorial Iberoamericana, pp.131-140.

MARTÍN, Annabel, (2011): «Con faldas y no tan a lo loco: La fierecilla domada en el cine de José Luis Sáenz de Heredia», en CASTRO DE PAZ, José Luis y NIETO FERRANDO, Jorge (Eds.): El destino se disculpa: El cine de José Luis Sáenz de Heredia, Valencia, Ediciones de la Filmoteca de la Generalitat Valenciana, pp. 233-249.  

MARTÍN, Annabel (2009): «Cuando duerme la imaginación», en RODRÍGUEZ, María Pilar (Ed.): Estudios culturales y de los medios de comunicación, Bilbao/San Sebastián, Universidad de Deusto Publicaciones, pp. 139-161.

MARTÍN, Annabel (2009): «Critical Basque Studies: A Place for Literature in Postnationalist Identity», en OLAZIREGI, María José (Ed.): Writers in Between Languages: Minorit y Literatures in the Global Scene, Reno, Center for Basque Studies/University of Reno Publicaciones, pp. 171-190.

MARTÍN, Annabel (2008): «La inspiración franquista: huella y reformulación del teatro fin de siglo en el melodrama cinematográfico de la dictadura (el caso de Jacinto Benavente y Luis Lucia)» en VALLADARES, Miguel y SWISLOCKI, Marsha (Ed.): Estrenado con gran aplauso: Teatro español 1844-1936, Madrid, Iberoamericana/Vervuert, pp.133-159.

MARTÍN, Annabel (2008): «Miniskirts, Polka Dots, and Real Estate: What Lies Under the Sun?», en AFINOGUÉNOVA, Eugenia y MARTÍ-OLIVELLA, Jaume (Eds.) (2008): Spain is (Still) Different: Tourism and Discourse in Spanish Identity, Lanham, Md., Lexington Books, a division of Rowman and Littlefield, pp. 219-143.

MARTÍN, Annabel (2008): «Subdesarrollo de cinco estrellas: La guía identitaria del desarrollismo»  (Traducción de «Miniskirts, Polka Dots, and Real-Estate»), en Del REY-REGUILLO, Antonia (Ed.): Cine, imaginario y turismoEstrategias de seducción, Valencia, Editorial Tirant lo Blanch, pp. 177-208.

MARTÍN, Annabel (2007): «Familia, turismo y garrote vil: El verdugo de Luis García Berlanga (1963)» en HERRARA, Javier y MARTÍNEZ-CARAZO, Cristina (Eds.): Hispanismo y Cine, Frankfurt/Madrid, Vervuert/Iberoamericana, pp. 269-292.

MARTÍN, Annabel (2007): «Subdesarrollo de cinco estrellas. La Guía identitaria del desarrollismo», en Del REY-REGUILLO, Antonia (Ed.) (2007): Cine, Imaginario y Turismo. Estrategias de seducción, Valencia, Editorial Tirant lo Blanch, pp. 177-208.

MARTÍN, Annabel, (2005): «Paisajes de justicia maternal: el veto de eros en la polis del nacional-catolicismo», en RIERA, Carmen y TORRAS, Meri y CLÚA, Isabel y PITARCH, Pau (Eds.): Los hábitos del deseo.  Formas de amar en la modernidad, Valencia, Asociación Civil Crítica de la Literatura y la Cultura Latinoamericanas, pp. 207-213.

MARTÍN, Annabel (2005): «Los silencios y el lenguaje de la memoria moral: The Secret Life of Words de Isabel Coixet (2005)» CORNEJO-PARRIEGO, Rosalía y VILLAMANDOS, Alberto (Eds.): España Siglo XX/XXI, Madrid, Editorial Biblioteca Nueva, pp. 278-294.

MARTÍN, Annabel (2003): «Andamios para una nueva ciudad: el efecto Guggenheim y la reescritura posnacional», en MUÑOZ, Boris y SPITTA, Silvia (Eds.): Más allá de la ciudad letrada: crónicas y espacios urbanos, Pittsburg, Biblioteca de las Américas, pp. 461-487.

MARTÍN, Annabel (2002):  «Fictions of Equality: National Epic and Women Filmmakers during the Early Franco Regime» en FERRÁN, Ofelia y GLENN, Kathleen (Eds.): Hispanic Issues: Women’s Narrative and Film in Twentieth Century Spain, New York, Routledge, pp. 59-74.

MARTÍN, Annabel (2001): «Feminismo virtual y lesbianismo mediático en Beatriz y los cuerpos celestes de Lucía Etxebarría» en SCARLETT, Elisabeth (Ed.): Convergencias Hispánicas, Newark/Delaware, Juan de la Cuesta-Hispanic Monographs, pp. 47-56.

MARTÍN, Annabel (1998): «Almodóvar se tiñe de rosa: Reinscripciones melodramáticas del conocimiento y del sentir», en MARTÍ-OLIVELLA, Jaume y WOOD, Guy H. (Eds.): Cine-Lit III: Essayson Hispanic Film and Fiction, Corvallis, Oregon State University, pp. 14-22.

MARTÍN, Annabel (1992): «Pedro Almodóvar’s ¿Qué he hecho yo para merecer esto?: Realism, Marginality, and Women», en CABELLO CASTELLET, George y MARTI-OLIVELLA, Jaume y WOOD, Guy H. (Eds.): Cine-Lit: Essayson Peninsular Film and Fiction, Corvallis, Oregon State University, pp. 227-231.

PAPERS

2016:  “Filming the Invisible: Neoliberalism, Desire, and Desarrollista Spain.”. Society for Cinema and Media Studies conference, Atlanta, GA (April).

2016: “Queering Homo-Hispanicus in 1960s Desarrollismo: Consumption, Masculinity, and Regime-Friendly Filmmaking.”  Modern Language Association, Austin, TX (January).

2015: “Gendered Logics of Violence: Skin and Cloth, Sutures and Memory.  Pedro Almodóvar’s The Skin I Live In (2011)” XXV Congreso Anual de la Asociación Internacional de Literatura y Cultura Femenina Hipánica.  Marquette University, Milwaukee, WI.

2015: “Queer Epistemologies and Models for Social Justice,” III Jornadas Internacionales de ALCES XXI, Centro Internacional Antonio Machado, Soria, Spain.

2015: “Female Trafficking and Sexual Violence.” Conference on Human Trafficking.  Universidad de Deusto, Spain.

2015: Burnt Ashes: Cinematic Responses to ETA Violence—Queered Subjectivities,” Left Forum.  John Jay College of Criminal Justice (CUNY) New York.

2015: “Restorative Justice on the Screen: Circles of Love and Fire in Post-ETA Times,” Cine-Lit VIII: An International Conference on Hispanic Film and Fiction.  Portland State University, Portland, OR.

2015: “La mentira de la simpleza: Imagen, afectividad y espacios de reconciliación en el contexto vasco.  Simposio Laberintos de la imagen.  Red Interdisciplinar Sobre las Verdades de la Imagen Hispánica.  Universidad del País Vasco / Euskal Herriko Unibersitatea (UPV/EHU) Bilbao, Spain (February).  Invitation.

2014: “Configuraciones neoliberales de género y país: Conclusiones sobre el desarrollismo.”  Symposium Turismo y Cine: Miradas Comparativas.  Universitat de VàlenciaValencia, Spain (November).

2014: “Binomios éticos-ciudadanos y espacios de género: el “tú-yo” terrorista y su versión restaurativa o queer.”  IV Congreso Internacional Víctimas del Terrorismo en las Artes y los Medios de Comunicación.  Estudios para el Recuerdo.”  Universidad de León (Spain).

2014: “Skin and Cloth, Sutures and Memory: Pedro Almodóvar’s The Skin I Live In (2011) and Louise Bourgeois’ ‘Handiwork.'” Spanish Erotic Cinema.  Durham University (UK).  Invitation

2013: “A Trip to the Underworld in Times of Crisis: Post-ETA Basque Identity and the Arts.” World Philosophy Day on Human Rights Conference.  University of Prishtina, Kosovo.

2013: “¿Turismo “queer?”: La generación felpa y el turismo sexual.   Terceras Jornadas de Cine y Turismo.  Vàlencia, Spain (University of València).

2013: “Gender Strategies in Helena Taberna’s Filmmaking.” Visual Culture, Media, and Gender.  Special session on Spanish and European Immigration, Film, and Gender.  Boston College, Boston, MA.  Invitation

2013: “Creación artística, ética y perdón en el nuevo contexto vasco.” II Jornadas Internacionales de ALCES XXI.  Casa Sefarad-Israel, Madrid, Spain.

2012: “‘Negociando con los muertos’: Políticas de reconciliación y las artes.”  20th Congreso Internacional sobre Ideología, Política y Reivindicaciones en Lengua, Literatura y Cine.  UNED (Universidad Nacional de Educación a Distancia).  Santander, Spain.

2011: “La letra y la imagen: las ausencias y su memoria en la producción artística vasca.” Conference on Exile and Cinema, Universidad de Deusto, San Sebastián-Spain.

2011: “A Trip to the Underworld: Finding a Ladder, Exploring the Wreckage (Reconciliation in Euskadi)” Simposium Emotional Cultures in Spain: From the Enlightement to the Present, King Juan Carlos I Center at NY University, NY.  Invitation

2010: “Words and Bullets: Comparative Literature and the Imaginary of Reconciliation (The Basque Context),” International Comparative Literature Association, Seoul, South Korea.

2010: El arrastre identitario: emotividad, ética y violencia.  Reflexiones sobre el contexto vasco,” Asociación Internacional de Hispanistas, Rome, Italy.

2010: “A New Logic of Civility: Reconciliation, Trauma, and the Arts,” American Comparative Literature Association, New Orleans, LA.

2010: “La emotividad y el imaginario literario: ¿Una traducción política?”, Congreso Internacional Conocer, Conmover.  Las emociones de la cultura, la cultura de las emociones: El orden de la sensibilidad moderna, Centro de Ciencias Humanas y Sociales del Centro Superior de Investigaciones Científicas, Madrid, Spain.

2009: “El viaje sin retorno: Turismo y disidencia identitaria en el cine de los 60.”  Segundas Jornadas de Cine y Turismo.  Vàlencia, Spain (University of Vàlencia).

2009: “La nación de la (des)memoria: Una respuesta vasca desde las artes,” Asociación Hispánica de Humanidades Conference.  Sevilla, Spain.

2009: “Designer Nationalism and its Others: The Case of Euskadi,” American Comparative Literature Association.  Harvard University, Cambridge, MA.

2008: “The Silences and Language of Moral Memory: A Case for Melodrama. España XX/XXI: Diálogos en el hispanismo peninsular.  University of Ottawa, Ottawa, Canada.

2007: “Trauma, Silence, and Love: Sites of Memory in Isabel Coixet’s The Secret Life of Words.”  American Comparative Literature Association Conference, Puebla, México.

2006: “Minifaldas, lunares y la especulación inmobiliaria: ¿Qué hay bajo el sol?”  I Jornadas Internacionales de Cine y Turismo.  La Configuración cinematográfica del imaginario turístico sobre España.  Universitat de Vàlencia, Vàlencia.

2005: “Me duele el otro: Género, melodrama y la política de la memoria en La vida secreta de las palabras (Isabel Coixet, 2005).”  Género y Medios de Comunicación. University of Deusto, San Sebastián-Spain.

2005: “May We Rest in Peace: Basque Funerals of Utopia (The Case of Julio Medem and Bernardo Atxaga).”  A New Europe: Changes in Literary History.  Invited panelist on Iberia.  Harvard University, Cambridge, MA, May.

2004: “Lógicas maternales distópicas y crisis de estado: la erotica del nacional-catolicismo franquista.”  II Congreso Internacional Mujeres y Textualidad: Los hábitos del deseo.  Formas de amar en la modernidad, Universidad Autónoma de Barcelona, Barcelona, Spain, March.

2003: “Intentos de sutura: melodrama y prótesis de la nación en el cine español de postguerra,”Modern Language Association, San Diego, CA, December.

2003: “Lágrimas de cocodrilo/lágrimas de la razón: el melodrama y la memoria histórica,” Northeast Modern Language Association, Massachusetts Institute of Technology, Boston/Cambridge, MA, March.

2002: “Espacios de sutura: comunidades de sentimiento en el melodrama español,” Hispanic Cultural Studies: The State of the Art, The Univeristy of Arizona, Tucson, AZ, September.

2000: “Andamios para una nueva ciudad: el efecto Guggenheim y la escritura postnacional,” Spain in the Twenty-First Century: Literature, the Arts, and Culture: An International Symposium, The Ohio State University, Columbus, OH, November.

THESIS

1994: A Grammar of Happiness: A Filmic and Autobiographical Remapping of National Identity and Womanhood in the US and Spain of the 1940s, University of Oregon.

REVIEW

2016: Parvati Nair and Julian Daniel Gutierrez-Albilla (eds.).  Hispanic and Lusophone Women Filmmakers: Theory, Practice, and Difference.  New York and Manchester: Manchester UP, 2013.  Studies in Spanish and Latin American Cinemas 13.1, 102-106.

2013: Sally Faulkner.  A History of Spanish Film: Cinema and Society 1910-2010.  London: Bloomsbury.  Bulletin of Spanish Studies.

2014: Edgar Illas.  Thinking Barcelona: Ideologies of a Global City.  Liverpool: Liverpool UP, 2012).  Catalan Review 28, 248-250.

2011: “Revisiting Basque Nationalism,” Review of Javier Corcuera Atenienza.  The Origins, Ideology, and Organization of Basque Nationalism: 1976-1903Bulletin of Spanish Studies 83.4, 604-605.

2011: “Bones matter,” Review of Carlos Jerez-Farrán and Samuel Amago (eds.).  Unearthing Franco’s Legacy: Mass Graves and the Recovery of Historical Memory in Spain. Notre Dame, IN: U of Notre Dame P, 2010.  Revista Hispánica Moderna 64.1, 103-106.

2008: “Inheriting the Past,” Review of Eloy E. Merino and H. Rosi Song (eds.), Traces of Contamination: Unearthing the Francoist Legacy in Contemporary Spanish Discourse.  Lewisburg, PA: Bucknell UP, 2005.  Journal of Spanish Cultural Studies 9:2, 257-259.

2003: “A Different Kind of Hispanism,” Review of Jo Labanyi (ed), Constructing Identity in Contemporary Spain: Theoretical Debates and Cultural Practice.  Oxford and New York: Oxford UP, 2002.  Revista de Estudios Hispánicos 37.1, 219-220.

2002: “Spain is Still Different: The Films of Pedro Almodóvar.”  Review of Mark Allinson, A Spanish Labyrinth: The Films of Pedro Almodóvar.  London and New York: I.B. Publishers, 2001).  Revista Hispánica Moderna 55.2, 491-96.

DISSEMINATION