EUGENIA AFINOGUÉNOVA

She is Professor of Spanish Literature and Cultural History at Marquette University (Milwaukee, Wisconsin, USA). He completed his university studies in Roman-Germanic Philology at Moscow State University, his hometown, where he also learned Spanish and French. He has a PhD in Literature and Cultural Studies from the University of Georgetown (Washington DC, USA). She is currently director of the Department of Languages, Literatures and Cultures at Marquette University. His work pays special attention to cinema, tourism, tourist attractions and museums. He is currently in charge of various digital projects, such as a reconstruction in augmented reality of the Queen Isabel Hall in the Prado Museum made from a photograph taken between 1875 and 1877, and an interactive 3D map of the itineraries of the nineteenth-century travelers in Spain. He is a member of CITur since 2005.

BOOKS (publisher and author)

AFINOGUÉNOVA, Eugenia (2019): El Prado: la cultura y el ocio, 1819-1930, Madrid, Editorial Cátedra.
See more

AFINOGUÉNOVA, Eugenia (2017): The Prado: Spanish Culture and Leisure, 1819-1939, College Park, PA, Penn State University Press (Winner of the 2019 Eleanor Tufts Award from the American Society for Hispanic Art Historical Studies). 

AFINOGUÉNOVA, Eugenia y MARTÍ-OLIVELLA, Jaume (Eds.) (2008): Spain is (Still) Different: Tourism and Discourse in Spanish Identity, Lanham, Md., Lexington Books, a division of Rowman and Littlefield.

AFINOGUÉNOVA, Eugenia (2003): El idiota superviviente. Artes y letras españolas frente a la «muerte del hombre», 1969-1990, Madrid, Ediciones Libertarias.

ARTICLES

AFINOGUÉNOVA, Eugenia (2018): «Looking at Picasso’s Guernica after the Barcelona May Days of 1937: The Transgressive “Left” and the End of History», Journal of Spanish Cultural Studies, nº 19:3, pp. 319-338.
Download PDF

AFINOGUÉNOVA, Eugenia (2017): «Invitados y clientes: el turismo desarrollista en el Museo del Prado», Concreta, nº 10, pp.5-15.

AFINOGUÉNOVA, Eugenia y AMAGO, Samuel y EVERLY, Kathryn (2016): «Vademecum del cine iberoamericano: Métodos y teorías», Vademécum de HispanófilaHispanófila, nº 177.

NIETO FERRANDO, Jorge y Del REY-REGUILLO, Antonia y AFINOGUÉNOVA, Eugenia (2015): «Narración, espacio y emplazamiento turístico en el cine español de ficción (1951 – 1977)», Revista Latina de Comunicación Social, nº 70, pp. 584-610.
Download PDF

AFINOGUÉNOVA, Eugenia (2014): «An Organic Nation: State-Run Tourism, Regionalism, and Food in Spain, 1905-1931», Journal of Modern History, nº 86: 4, pp. 743-779.
Download PDF

AFINOGUÉNOVA, Eugenia y RODRÍGUEZ MERCHÁN, Eduardo (2014): «Picturesque violence: tourism, the film industry, and the heritagization of ‘bandoleros’ in Spain, 1905-1936», Journal of Tourism History, nº 6:1, pp. 38-56.
Download PDF

AFINOGUÉNOVA, Eugenia (2014): «Liberty at the Merry-go-round: Leisure, Politics, and Municipal Authority on the Paseo del Prado in Madrid, 1760-1939», Journal of Urban Cultural Studies, nº 1: 1, pp. 85-106.
Download PDF

AFINOGUÉNOVA, Eugenia (2012): «La España negra en color: El desarrollismo turístico, la auto-etnografía y España insólita (Javier Aguirre, 1965)», Archivos de la filmoteca. Revista de estudios históricos sobre la imagen, nº 69, pp. 39-57.
Download PDF

AFINOGUÉNOVA, Eugenia (2011): «Leisure and Agrarian Reform: Liberal Governance at the Traveling Museums of Spanish Misiones Pedagógicas (1931-1933)», Hispanic Review, nº de primavera, pp. 261-290.
Download PDF

AFINOGUÉNOVA, Eugenia (2010): «Unity, stability, continuity: heritage and the renovation of Franco’s dictatorship in Spain, 1957-1969», International Journal of Heritage Studies, nº 16: 6, pp. 371-387.
Download PDF

AFINOGUÉNOVA, Eugenia (2010): «Art Education, Class, and Gender in a Foreign Art Gallery: Nineteenth- Century Cultural Travelers and the Prado Museum in Madrid», Nineteenth-Century Contexts, nº 32: 1, pp. 47-63.
Download PDF

AFINOGUÉNOVA, Eugenia (2009): «Painted in Spanish’: The Prado Museum and the Naturalization of the “Spanish School” in the Nineteenth Century», Journal of Spanish Cultural Studies, nº 10: 3, pp. 319-340.
Download PDF

AFINOGUÉNOVA, Eugenia (2008): «El providencialismo histórico y la misión del arte en la obra de Pedro de Madrazo», Boletín de la Biblioteca Menéndez Pelayo, nº 84, pp. 209-240.

AFINOGUÉNOVA, Eugenia (2007): «El Nuevo Estado y la propaganda de la Redención de las Penas por el Trabajo en Raza: Anecdotario para el guión de una película de ‘Jaime de Andrade’/Francisco Franco», Bulletin of Spanish Studies, nº 84: 7, pp. 889-903.
Download PDF

AFINOGUÉNOVA, Eugenia (2007): «La dialéctica histórico-espacial en la escritura subnormal de Manuel Vázquez Montalbán y el nuevo urbanismo de Henri Lefebvre», Arizona Journal of Hispanic Cultural Studies, nº 10, pp. 23-43.
Download PDF

AFINOGUÉNOVA, Eugenia (2007): «”Esto se llama Raza, hijo mío”: el mito fascista y las visualizaciones del Nuevo Estado en el cine de la propaganda del primer franquismo: Prisioneros de guerra (1938) y Raza (1941)», FILMHISTORIA, nº XVI: 3.

AFINOGUÉNOVA, Eugenia (2004): «Un idiota español en el fin de la Historia: Hegel, Kojève y el sujeto filosófico en crisis en Historia de un idiota contada por él mismo o El contenido de la felicidad de Félix de Azúa», Anales de literatura española contemporánea, nº 29, pp. 5-32.

AFINOGUÉNOVA, Eugenia (2003): «Beach, Modernity, and Colonial Encounters in Santander and Castro Urdiales in Amós de Escalante and José María de Pereda, 1864-1877», Mester, nº XXXII, pp. 127-154.

AFINOGUÉNOVA, Eugenia (2001): «Turistas y viajeros. Experiencia turística en la narrativa española del fin del siglo XX», Revista de Estudios Hispánicos, nº XXXV, pp. 281-292.

AFINOGUÉNOVA, Eugenia (2001): «El sujeto postfranquista bajo la influencia de estupefacientes: la conciencia psicoanalítica y el inconsciente histórico en El misterio de la cripta embrujada de Eduardo Mendoza», Revista Hispánica Moderna, nº LIII, pp. 463-81.

BOOK CHAPTERS

AFINOGUÉNOVA, Eugenia (2018): «Guernica après la révolution catalane», en BOUVARD, Emilie y MERCIER, Géraldine: Guernica, París, Editorial Gallimard/Museo Picasso, pp. 62-71.

AFINOGUÉNOVA, Eugenia y LARKEE, Chris y MAZZONE, Giuseppe y GÉAL, Pierre (2018): «The Gallery of Queen Isabel in the Prado Museum, 1875-1877: Augmented Reality in 3D as a Research Method, Product and Pedagogical Tool/La Sala de la Reina Isabel en el Museo del Prado, 1875-1877: La realidad aumentada en 3D como método de investigación, producto y vehículo pedagógico», Actas de la Conferencia de Humanidades Digitales.

AFINOGUÉNOVA, Eugenia (2017): «Más allá del turismo: La piel quemada (Josep Maria Forn) a través de los estudios de la movilidad», en Del REY-REGUILLO, Antonia (Ed.): Viajes de cine. El relato del turismo en el cine hispánico, Valencia, Editorial Tirant lo Blanch.

AFINOGUÉNOVA, Eugenia (2017): «Places / Non-Places: Galicia on the Camino de Santiago», en LOSADA MONTERO, José Antonio y SAMPEDRO VIZCAYA, Benita (Eds.): Rerouting Galician Studies. Multidisciplinary Interventions, New York, Palgrave Macmillan.

AFINOGUÉNOVA, Eugenia (2016): «Comunicación audiovisual: vocabulario para analizar el cine», en  AFINOGUÉNOVA, Eugenia y AMAGO, Samuel y EVERLY Kathryn (Eds.) : Aproximaciones al cine iberoamericano: Métodos y teorías, Chapel Hill, University of North Carolina Press.

AFINOGUÉNOVA, Eugenia (2016):  «Tourism and ‘Quality of Life’ at the End of Franco’s Dictatorship», en BEILIN, Kata y VIESTENZ, William (Eds.): Ethics of Life; Contemporary Iberian Debates, Forthcoming, Vanderbilt University Press.

AFINOGUÉNOVA, Eugenia (2016): «Happiness», en BEILIN, Kata y VIESTENZ, William (Eds.): Debates on Ethics of LifeHispanic Issuesonline.

AFINOGUÉNOVA, Eugenia (2016): «Debate: Back to Alienation», en BEILIN, Kata y VIESTENZ, William (Eds.): Debates on Ethics of LifeHispanic Issues online.

AFINOGUÉNOVA, Eugenia (2015): «Andalucía: una Comunidad Turística sin andaluces», en GÓMEZ LÓPEZ-QUIÑONES, Antonio y Del PINO, José Manuel (Eds.): La retórica del sur: Representaciones y discursos sobre Andalucía en el periodo democrático, Sevilla, Ediciones Alfar, pp. 229-263.

AFINOGUÉNOVA, Eugenia (2015): «Entre pitos y flautas: La modernización de la Feria de San Isidro en Madrid», en CASTILLO, Santiago y DUCH, Montserrat (Eds.): Sociabilidades en la historia, Madrid, Editorial Catarata, edición CD.

AFINOGUÉNOVA, Eugenia (2013): «El neocatolicismo, la exhibición de figuras humanas y las capillas ardientes en el Museo del Prado», en MÍNGUEZ, Víctor (Ed.): Las Artes y la Arquitectura del Poder, Castellón, Universidad Jaume I.

AFINOGUÉNOVA, Eugenia (2011): «Lo moderno y lo primitivo del desarrollismo turístico español», en CORNEJO-PARRIEGO, Rosalía y VILLAMANDOS, Alberto (Eds.): Un hispanismo para el siglo XXI: Ensayos de crítica cultural, Madrid, Editorial Biblioteca Nueva, pp. 159-181.

AFINOGUÉNOVA, Eugenia (2011): «Arte de élites, política de masas: los «milicianos de la Humanidad» y la defensa de la cultura en el relato sobre el rescate del Museo del Prado», en NAVARRO COMÁS, Rocío y GONZÁLEZ CALLEJA, Eduardo (Eds.): La España del Frente Popular: política, sociedad, cultura y conflicto en la España de 1936, Granada, Comares Historia, pp. 339-353.

AFINOGUÉNOVA, Eugenia (2010): «The nation disrobed: Nudity, leisure and class at the Prado», en ARONSSON, Peter y BUGGE  AMUNDSEN, Arne y J. KNELL, Simon (Eds.): National Museums: New Studies from around the World, London, Routledge, pp. 207-224.

AFINOGUÉNOVA, Eugenia y MARTÍ-OLIVELLA, Jaume (2008): «Introduction: “A Nation under Tourists” Eyes: Tourism and Identity Discourses in Spain», en AFINOGUÉNOVA, Eugenia y MARTÍ-OLIVELLA, Jaume (Eds.): Spain is (Still) Different: Tourism and Discourse in Spanish Identity, Lanham, Md., Lexington Books, a division of Rowman and Littlefield.

AFINOGUÉNOVA, Eugenia (2007): «La censura cinematográfica en el territorio Nacional durante la Guerra Civil y la consolidación del ‘Nuevo Estado’»,  en HERRERA, Javier y MARTÍNEZ CARAZO, Cristina (Eds.): El cine español en la obra de los hispanistas estadounidenses, Madrid/Frankfurt am Mein, Iberoamericana Editorial /Vervuert, pp. 119-41.

AFINOGUÉNOVA, Eugenia (2007): «Tourism, Structural Underdevelopment, and Anthropological Distancing in Juan Goytisolo’s Essays, Travelogues, and Fiction, 1959-1967», en SÁNCHEZ-CONEJERO, Cristina (Ed.): Spanishness in the Spanish Novel and Cinema in the 20th and 21st centuries, Newcastle upon Tyne, Cambridge Scholars Publishing, pp. 55-67.

AFINOGUÉNOVA, Eugenia (2007): «El discurso del turismo y la configuración de una identidad nacional para España», en Del REY-REGUILLO, Antonia (Ed.): Cine, imaginario y turismo. Estrategias de seducción, Valencia, Editorial Tirant lo Blanch, pp. 33-65.

AFINOGUÉNOVA, Eugenia (2007): «El ciberántropo, la tecnocracia y el desvío situacionista en la obra subnormal de Vázquez Montalbán», COLMEIRO, José (Ed.): Manuel Vázquez Montalbán: un compromiso con la memoria, London, Boydell& Brewer Ltd., pp. 53-73.

AFINOGUÉNOVA, Eugenia (2007): «Elegance and Make-Up: Nature, Modernity, and Female Body in Spanish Beach Narratives of the 1920s.», en LONG HOEVELER, Diane y DECKER SCHUSTER, Donna (Eds.): In Women’s Literary Creativity and the Female Body, New York, Palgrave-McMillan, pp. 81-101. AFINOGUÉNOVA, Eugenia (2001): «Adorno – a Farce Character, or: The Origins of Cultural Critique in Spain», en BRIEL, Holger y KRAMER, Andreas (Eds.): Adorno, Critical Theory, and Cultural StudiesGerman Linguistic and Cultural Studies, Volume 9, Bern, Peter Lang, pp. 179-192.

AFINOGUÉNOVA, Eugenia (2007): «El sujeto ha muerto–viva el objetivo! (La cámara fotográfica en ‘Las babas del diablo’ de Julio Cortázar)» en PAOLINI, Gilbert y PAOLINI, Claire (Eds.): LA CHISPA’99, New Orleans, pp. 15-25.

PAPERS

Afinoguénova, Eugenia (2019): «National, Paper Read and Round», Mesa redonda ALCESXXI y la crítica cultural contemporánea: Mesa redonda sobre textos, vidas y prácticas, (Kentucky Foreign Language Conference), Kentucky (EE.UU.), from April 11th to 13th.

Afinoguénova, Eugenia y BALLARD, Andra y McGOWAN, Mackenzi y LARKEE, Chris (2019): «The Spanish Travelers Project», American Geographical Sociery Library Maps Society, March 31st.

Afinoguénova, Eugenia (2019): «Entre el Prado y la pradera: El museo y las culturas del ocio», Museo Nacional del Prado, Madrid (España), February 16th, <https://www.museodelprado.es/recurso/entre-el-prado-y-la-pradera-el-museo-y-las/7854ee99-48c3-42f1-918e-376bf7c87f8b>                                                                                                           

Afinoguénova, Eugenia (2018): «Entre el Prado y la Pradera: el Museo, el ocio y la ciudadanía», Congreso De la imagen al imaginario: dos siglos de representaciones del Prado. De l’image à l’imaginaire: deux siècles de représentations du Prado (Sorbonne Université), París (Francia), October 3rd. <http://crimic-sorbonne.fr/manifestations/de-imagen-al-imaginario-siglos-de-representaciones-del-prado-de-limage-a-limaginaire-deux-siecles-de-representations-prado/)>

Afinoguénova, Eugenia (2018): «El sabor a la gastrocracia: El turismo y los horizontes de la convivialidad del desarrollismo a la dieta mediterránea», Seminario Historia Contemporánea, Facultad de Geografía e Historia, UB, Barcelona (España). 

Afinoguénova, Eugenia (2018): «Movilizando la protesta juvenil», Ponencia, VI Congrés Internacional d’Història i Cinema, UB, Barcelona (España),  from July 16th to 19th. 

Afinoguénova, Eugenia y LARKEE, Christopher y MAZZONE, Giuseppe y GÉAL, Pierre (2018): «The Gallery of Queen Isabel in the Prado Museum, 1875-1877: Augmented Reality in 3D as a Research Method, Product and Pedagogical Tool/La Sala de la Reina Isabel en el Museo del Prado, 1875-1877: La realidad aumentada en 3D como método de investigación, producto y vehículo pedagógico», Digital Humanities Conference, México City (México), from June 25th to 29th.  

Afinoguénova,  Eugenia (2018): «Letters from Spain in a time/space box: understanding the chronotopes of 19th-century travel and travelogues through 3D literary mapping», Mapping the Text 2018 Symposium, Nueva York (EE.UU.), April 22nd.

Afinoguénova,  Eugenia (2018): «El cuerpo, la mirada, la mano y la palabra de la mujer en la historia del Museo del Prado», Museo Nacional de Escultura, Valladolid (España), March 8th.<http://www.mcu.es/cultura20/web/guest/agenda/cultural/mcu/listado/detalle;jsessionid=3137D3246414ABE5A7B41F5CA90A9A47?p_p_id=MCU_AGENDA_13&p_p_lifecycle=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-2&p_p_col_pos=1&p_p_col_count=2&p_r_p_564233524_event=1117201>

Afinoguénova, Eugenia (2017): «Digits, Fingertips, Eyes: Doing Research Across Time and Space», Ponencia, East Carolina University Third Annual DISSH Symposium: Digital Innovation and Scholarship in the Social Sciences and Humanities, Carolina del Norte (EE.UU.), March 16th.

Afinoguénova, Eugenia (2017): «De la carta a la papeleta: el ‘menú del día’ entre la dictadura y la democracia, 1964-1981 (From menu to ballot: the ‘menu of the day’ between dictatorship and democracy)», Ponencia, Symposium Internacional Turismo, género y nación: una perspectiva poscolonial desde la identidad local, UB, Barcelona (España), February 23rd and 24th.

Afinoguénova, Eugenia (2016): “Abstraction socialiste: la production de Guernica, le Front Populaire franco-espagnol et la quête pour «l’art pour le people» au-delà du réalisme.” Musée Picasso/ Institut national d’histoire de l’art (INHA), Paris (France), June 16th.

Afinoguénova, Eugenia (2015): International, Invited Lecture: “El Prado y la Pradera: el patrimonio artístico, la diversión popular y el consumo a finales del siglo XIX-principios del XX,” November 16th, Museo Nacional de Escultura-Colegio San Gregorio, Valladolid (Spain).

Afinoguénova, Eugenia (2015): International, Paper Read: “Entre pitos y flautas: de la romería a las ferias de San Isidro, Patrón de Madrid.” Fifth Annual Meeting of the Nineteenth Century Hispanism International Network, April 10-11, Ludwig Maximilians University, Munich, Germany.  

Afinoguénova, Eugenia (2014): “The Prado Museum and the consolidation of urban leisure in Madrid, 1833-1902,” The Nineteenth-Century Hispanists International Network, York University, Toronto, Canada, April 25-26.

Afinoguénova, Eugenia (2014): “Rural Urbanity: Wrestling with Citizenship and Public Leisure in Madrid, 1834-1936,” Association of American Geographers 2014 annual meeting, Tampa, Florida, April 8-12.

Afinoguénova, Eugenia (2013): “Moviendo el turismo: el cine tardofranquista y los “estudios de la movilidad” (La piel quemada de Josep María Forn, 1967),” III Jornadas Internacionales de Cine y Turismo, Universidad de Valencia, Valencia, Spain, November 14-16.

Afinoguénova, Eugenia (2013): (co-authored with Aishah Al Fadhalah): “Gendering Spain or Molding it? Digital Humanities Analysis and the Patterns in the 19thcentury Female Travel Writing,” AILCFH Congress, Claremont Colleges, October 10-12.

Afinoguénova, Eugenia (2013): (co-authored with Jennifer Hilger and Andrew Schoeberle, “The Blisters of Experiential Learning: Embodied Teaching and Studying along the Camino de Santiago,” Alpha Mu Gamma 34th National Convention, Teaching World Languages in the 21st Century:  Challenges and Innovations, September 26–28, Elmhurst College, Elmhurst, Illinois. 

Afinoguénova, Eugenia (2013): “Nineteenth Century Art Museums in Europe: A Leisure Culture Approach,” Artifacts Culture and Identity: International Society for Cultural History annual meeting. Istanbul, Turkey, September 11-14.

Afinoguénova, Eugenia (2012): “El neocatolicismo, la exhibición de figuras humanas y las capillas ardientes en el Museo del Prado,” XIX Congreso Nacional de Historia del Arte CEHA: Las artes y la arquitectura del poder, Universidad Jaume I, Castellón, Spain, September 5-8.

Afinoguénova, Eugenia (2012): “Between the Church and the Fairground: Museum Gaze and the Debates about Public Art in Spain, 1868-1902.” “The Gazing Society” International Conference organized by Centro Interuniversitario di Storia Culturale, University of Padua February 23 – 25.

Afinoguénova, Eugenia (2011): “Inscribing Monarchy into the New Regime: The Prado Museum, 1838-1868”, Great historical narratives in Europe’s national museums/ Les grands récits du passé et les musées nationaux en Europe, Université de Paris I Panthéon Sorbonne.  November 25-26, Paris. 

Afinoguénova, Eugenia (2011): “El ‘cocido madrileño’: Tourism, Krausismo, and the Regionalism debates in late 19th-early 20th-century Spain,” 42nd Annual Meeting of the Association for Spanish and Portuguese Historical Studies, Lisbon, Instituto de Ciências Sociais, Universidade de Lisboa, June 30-July 2.

Afinoguénova, Eugenia (2011): “Arte de élites, política de masas: los «milicianos de la Humanidad» y la defensa de la cultura en el relato sobre el rescate del Museo del Prado.” International Symposium La España del Frente Popular: política, sociedad, cultura y conflicto en la España de 1936, Universidad Carlos III, Madrid, February 15-16.

Afinoguénova, Eugenia (2010): “¿Pinacoteca, museo nacional o exposición taxonómica? La nacionalización de la cultura, el neocatolicismo y el Museo del Prado en el siglo XIX.” XVII Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas, Roma, July 19-24.

Afinoguénova, Eugenia (2009): “Leisure, Eroticism, and Museum-Going in Nineteenth-Century Spain.” Emotion in Motion: The Passions of Tourism, Travel and Movement. International Conference organized by the Centre for Tourism and Cultural Change 11th International Festival of Ethnographic Film. Leeds, UK, July 4-7. 

Afinoguénova, Eugenia (2008): “’Ten O’Clock! Velásquez is Awaiting Us!’: Class, Gender, Bildung, and Emotions in the 19th-century Prado Museum.” Ruskin, Venice and C19th Cultural Travel, Scuola Grande di San Rocco and Venice International University. September 25-27.

Afinoguénova, Eugenia (2008): “El Museo del Prado como monumento conmemorativo de la Guerra de la Independencia.” XVII Congreso Nacional de Historia del Arte.  Arte y Memoria. Universidad de Barcelona (Spain), September 22-26. 

Afinoguénova, Eugenia (2008): “Heritage: The Tourist ‘Boom’ and the New Cultural Products of Late Francoism.” España XX/XXI: Diálogos en el hispanismo peninsular, University of Ottawa, March 27-29.  

Afinoguénova, Eugenia (2007): “La problemática de la Modernidad y el origen del concepto del monumento histórico y artístico nacional en la obra de Pedro de Madrazo (1816-1898).” XVI Congreso de Asociación Internacional de Hispanistas. Paris. July 9-13.  

Afinoguénova, Eugenia (2007): “Tourism and the Construction of Spanish Identity, 1858-2005”: S. Daniel Abraham Center for International and Regional Studies, Tel Aviv University School of History. June 6, 2007.

Afinoguénova, Eugenia (2007): “How the Prado Became the Art Museum of the Spanish Nation.” NaMU: The Making of National Museums, International Workshop I: Setting the Frames. Linköping University, Norrkoping Campus, Sweden, February 26-28, 2007.

Afinoguénova, Eugenia (2006): “El Nuevo Estado y la propaganda de la Redención de las Penas por el Trabajo en Raza: Anecdotario para el guion de una película de ‘Jaime de Andrade’/ Francisco Franco.” La Guerra Civil Española. Congreso internacional.  Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales. Madrid (Spain), November 27-29.

Afinoguénova, Eugenia (2006): “El turismo y la identidad nacional en España”. Grupo CiTur: I Jornadas Internacionales sobre Cine y Turismo. Universidad de Valencia (Valencia, Spain), November 15-16.

Afinoguénova, Eugenia (2006): “’Esto se llama Raza, hijo mío’: Differences Integrated, the Visualizations of the ‘New State’, and the Fascist Imaginary in Prisioneros de guerra and Raza.” War Without Limits International Conference. University of Bristol (Bristol, UK), July 17-19. 

Afinoguénova, Eugenia (2006): “Pedro de Madrazo’s Theory of History and the Representations of the Spanish Nation in the Prado Museum, 1843-1910.” Sixth European Social Science History Conference. Amsterdam (Netherlands), March 22-25. 

Afinoguénova, Eugenia (2004): “La justicia de celuloide. La redención de los vencidos en Raza.  Le 4e Congrès International du GRIMH, Image et Pouvoir, Université Lumière Lyon 2, November 16-18. 

Afinoguénova, Eugenia (2000):  “Turistas y viajeros: guías turísticas, novelas de verano y la política cultural del siglo XXI.” Spain in 21st Century. Literature, Art, Culture. An International Symposium. Ohio State University, Columbus, Ohio, November 1-4.

Afinoguénova, Eugenia (2000): “Fake: Written, Painted, and Filmed (Orson Welles and Juan Marsé)” Cine-Lit 2000 International Conference on Hispanic Literature and Cinematographies. Portland, Oregon, February 18-21.

THESIS

Afinoguénova, Eugenia, (1999): La muerte del hombre y el nacimiento del idiota: el sujeto problemático en la filosofía, la literatura y el arte españoles de los años sesenta a ochenta, Georgetown University, Georgetown, Washington D.C.

REVIEW

2015: William Viestenz. By the Grace of God. Francoist Spain and the Sacred Roots of Political Imagination: Univ. of Toronto P. Revista Hispánica Moderna.

2015: Stuart Davis. Writing and heritage in contemporary Spain. The imaginary museum of literature. London: Tamesis, 2013. Hispanic Research Journal 16: 4 (August), 374-75. 

2008: Sarah Wright. Tales of Seduction: The Figure of Don Juan in Spanish Culture. Revista canadiense de estudios hispánicos 32.3 : 552-53. 

1992: Luis Landero. Juegos de la edad tardía (Barcelona: Tusquets, 1989, 369 p.). Diapazon 1 (Moscow): 57-62.

Carlos Rojas, El jardín de las Hespérides (Madrid: Editorial Debate, 1988). Sovremennaya Khudozhestvennaya Literatura za Rubezhom 5 (Modern Literature Abroad, Moscow) (September-October): 26-29. 

1990: Miguel Delibes, 377ª, madera de héroe (Madrid: Destino, 1987, 440 p.). Sovremennaya Khudozhestvennaya Literatura za Rubezhom 4 (Modern Literature Abroad, Moscow) (July-August): 55-58.

1988: “Jorge Luis Borges’ Essays and Lectures (Jorge Luis Borges, Libra de sueños (Buenos Aires: Torre Agüero, 1977, 152 p.), Jorge Luis Borges, Nueva antología personal (Barcelona: Bruguera, 1980, 281 p.), Jorge Luis Borges, Nueve ensayos dantescos (Madrid: Espasa-Calpe, 1982, 161 p.), Jorge Luis Borjes, Siete noches (México, D. F.: Fondo de Cultura, 1982, 173 p.).” Sovremennaya Khudozhestvennaya Literatura za Rubezhom 1 (Modern Literature Abroad, Moscow), (January-February): 13-18.

DISSEMINATION